نقش حضرت زينب(س) در قيام امام حسين(ع)
یالطیف
گذشت ايامي چند از واقعه کربلا، باعث فراموشکردن بزرگي مصيبت و عبرت آموزي از پيآمدهاي آن نميشود. واقعيت اين است که تأثير مصيبت پس از وقوع آن، بيشتر از احساس مصيبت، پيش از وقوعش است. افزون بر اين معمولاً پيآمدهاي ستيز و فداکاري پس از پايان نبرد آشکار ميشود.
روز عاشورا امام حسين(ع) و مردان همراهش، حتي جوانان و پارهاي از خردسالان نيز کشته شدند. بنابر آنچه در کتب تاريخ آمده است، در خيمهها و اهل بيت امام حسين تنها دو مرد زنده ماندند: شخص اول علي بن الحسين، امام زينالعابدين بود. او بيمار بود و گمان بردند که او در حال احتضار است، و عمر او ديري نميپايد. او را رها کردند، و نيازي به کشتن او احساس نکردند؛ زيرا گمان کردند که او خود خواهد مرد.
جوان ديگري که به شکل شگفتانگيزي از مرگ نجات يافت، حسن مثني، فرزند امام حسن بود. او به شدت جراحت ديده بود، و در ميان کشته شدهها بر زمين افتاده بود، بيهيچ حرکتي يا نشاني از حيات.
پس از آن که شعلههاي آتش نبرد فرو نشست، و خواستندکشته شدهها را به خاک بسپارند، او را زنده يافتند. درمانش کردند و بدين ترتيب او در چادر و ميان اسرا ماند. در برخي کتب مقاتل رويدادهايي از او در مجلس ابن زياد و يزيد و همچنين در راه آمده است. اما غير از اين دو، همه کشته شدند، و نقش اصلي براي به سرانجام رساندن رسالت امام حسين بر دوش حضرت زينب(س) باقي ماند، و او اين وظيفه دشوار را به بهترين شکل ممکن به انجام رساند.
بيشک او به همه مصيبتهايي که در روز عاشورا امام حسين به چشم ديد، دچار شد، و افزون بر آن او مصيبت از دست دادن امام حسين را نيز لمس کرد. اما در وراي اين مصيبتها او وظايفي داشت.
صفحات: 1· 2